Projek Leksikon

Project Leksikon – Direktori Penulis Melayu Singapura, merupakan usaha kolaborasi penelitian yang diajukan didedikasikan untuk mendokumentasikan, pemahaman dan memanfaatkan perkhidmatan rangkaian sosial. Projek ini diprakarsai oleh Mohd. Pitchay Ghani Abdul Aziz (Institut Kebangsaan Pendidikan – Nanyang Technological Universiti).

Kami berharap ini kumpulan projek akan tumbuh menjadi entiti daripada beberapa individu dan masyarakat yang berasal dari berbagai latar belakang.. Pada saat ini lingkup usaha yang luas, merangkumi kajian dari banyak seluk-beluk dan aspek membina project ini menggunakan kaedah-multi dan pendekatan multi-disiplin.

Masyarakat akan mencari laman web untuk menjadi sumber bermanfaat serta tempat yang berpotensi untuk menghantar kerja mereka dan berhubung dengan orang lain tertarik untuk mempelajari Perkembangan Project Leksikon

Gambaran keseluruhan Projek

Project Leksikon – Direktori Penulis Melayu Singapura adalah sedikit dari usaha tani-orang antara pelbagai akademik dan pihak berkepentingan yang lain. Kerana berfungsi sebagai penghubung suatu, menyambung ke pelbagai sumber, projek penyelidikan, dan perspektif dan pada masa yang sama berusaha untuk menyatukan semuanya di bawah satu bumbung dengan menggunakan teknologi New Media.

Sebagaimana dinyatakan, maksudnya adalah untuk membantu pihak yang berkepentingan dalam beberapa cara. Laman web ini berfungsi sebagai tempat menulis banyak dan kajian tentang Penulis Melayu Singapura. Pada intinya, hal ini akan menjadi arkib kajian, berbeza-beza sangat dalam lingkup dan kualiti. Pada masa yang sama, melebihi koleksi sederhana maklumat kepada perbincangan dan analisis, kadang-kadang dalam bentuk terhad oleh satu penyelidik tentang topik mereka sendiri, dan masa lain dengan penglibatan beberapa individu.

Akhirnya, kumpulan keinginan untuk menjadi tempat di mana peminat boleh belajar untuk benar-benar menggaji Melayu Knowledge Global – dalam pengajaran & penyelidikan, di instansi dan perpustakaan, atau mungkin hanya untuk kesedaran pengetahuan.